Thursday, January 20, 2011

tawaran ayah (2)

tapi, sudahkah aku bersedia???
...........
aku harus bersedia....
............
.........
......
...
..
.
....................................

sape la yg brani lwn ckp ayh kn....
even ibu pn tak membantah..
menyokong lg pula.....
ayh memberi aku tempoh slame seminggu....
sampai waktu nye, aku harus menemui perisik tersebut dan ahli keluarge nye sekelian...
huh...nape aku plak yg kne pg kt diorg...
berkenal2 mungkin....bermesra??
belum mase nye....
haih....
.......................................

dr hari ke sehari....
aku menanti dengan penuh debar...
yah...
inilah kali pertama aku menghadapi saat sedemikian rupa...
sebelum ini x pernah..
aku pernah juga terdengar pendapat2 kwn2 yg berpengalaman..
mereka kate mmg mendebarkan..
tp dalam debaran itu juga terselit rase seronok..
pengalaman baru la kate kn...
sedangkan aku????

aaahhh...
lantak la..
ape nk jd, jd la....
malas aku nak pikir....
.......................................


pagi2 lg ibu da kejut aku....
ibu : ja, bgon la...nk pegi ke xnk ni....
aku : ala...kene pegi ke bu....
ibu : eh..mesti lah..kn da bg name, no ic sume...cpt2..g mandi...
aku : erm...ala...sejuk..tolong msk kn air pns bu...klu x, x lrt nk menghadapi saat2 akn dtg...
ibu : banyak cantek muke ko....
tok pengetahuan korg, air kt rumah aku, sejuk lah amat..
bygkn nk mandi pg2....tergigil2 dibuat nye..mencengkam hingge ke tulang sum2..
sirius weh...seb bek bukan air perigi!!! ohh...kalau perigi buta lg truk!!!!!

............................................

aku sudah bersedia...sebelum berangkat
aku ingin melupakan ape yg berlaku sebelum ini...
ape yg aku harapkan, aku buat pilihan yg terbaik..

aku mengenakan pakaian serba ringkas...seringkas mungkin...
baju kurung hitam putih berserta tudung putih..
hitam putih, melambangkan kesugulan aku tatkala itu...
mungkin juga suasana pertemuan yg akn berlangsung nt..
sesugul aku....


sesampai nye aku di perkarangan tuan rumah...
masyaAllah....ramai nye org...
siap berkhemah2 lg..
aku igt hanya beberapa org berserta ahli keluarga nye...



majlis dimulakan dengan pendaftaran...
wah..hebat!!! siap ade pendaftaran...
cm nk msuk uitm dlu2 tu je...ha
then, aku keseorangan..melihat org disekelilingku, tiada yg aku kenali..
haih....
aku membawa diri....
btul2 di hadapan lcd...
ehh??
kenapa ade lcd???
ape ni....

..................................

xlme lps aku menunggu...
majlis dimulakan...
dimulai dgn bacaan doa dr imam masjid...
seterusnye ucapan alu-aluan dr tuan rumah...
wahhh!!!

.....................

tuan rumah : alhamdulilllah...segala puji-pujian hanya untuk Allah, memberi kesempatan pde kite untuk same2 berkumpul pada hari yg mulia ini....
aku lihat org ramai khusyuk mendengar ucapan beliau...hanya aku sedikit resah....bedebar2..fuh~
peluh sudah memercik-mercik....basah lencun da semua....ye..semua!!!!
tuan rumah : saye ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada tuan puan yg sudi hadir ke MAJLIS _ _ _ _ ini.....majlis ini adelah majlis yg julung2 kali diadakan di tempat kite... melihat kedatangan tuan puan hari ni, sy rase amat bersyukur...sambutan amat menggalakkan...
aku : tercengang-cengang....
tuan rumah : baik lah....untuk tidak membuang mase lg, sye persila kn ustaz _ _ _ untuk memberi ceramah tentang KURSUS PENGENDALIAN JENAZAH... dengan segala hormat nye dipersilakn...
aku : ohh....this is the time...finally...it comes.... (@.@)

......................................

********seminggu sebelum majlis*********

ayah : ja....mgu dpn, ade KURSUS PENGENDALIAN JENAZAH..nak join x..
aku : err......kene ke...
ayah : ala...pegi jela...ape masalah nye.... ustaz2 pn mmg dok RISIK2 supaye ramai ank2 muda, belia join...bkn atok nenek je...
aku : oouuuuu........
ayah : ustaz mmg galak kn budak2 pelapis yg join...tu yg soh risik2 sape yg ade ank2 mude, ajak join...
aku : aaaa.....
ibu : ha...elok la 2....daripada dok uma makan tdo je...pegi la...
ayah : BANYAK MANFAAT NYE...sume ni UNTUK MASE DPN JGK..akn dtg2 mkcik2 sume da x lrt nk urus kn jenazah, nk harapkan sape lg....TAWARAN mcm ni bkn slalu ade..ha
aku : *tunduk2 muke....berpikir...selak2 surat khabar*
ayah : bole yeh.... nanti bg name ngn ic...
aku : yela...huu....x tkut ke yah...huhu
ayah : ape nk tkut nye...bkn org mati btul2 pn...

..........................................




......................................

a very good lesson....sirius...
aku belajar cara2 menguruskan jenazah, bermula dari saat sakaratul maut, cara memandikan, mengkafankan, solat jenazah, hingga la smpai saat dikebumikan..

dan ape yg paling aku kagum, merasai kasih syg Allah itu sgt la mendalam..
di mana, khusus untuk kaum wanita, Allah sgt la menjage maruah wanita hingga ke saat kite bertemu dengan Nya..subhanallah...

reasons : fyi, untuk jenazah wanita, kain kafan yg digunekan, 5 lapis....laki2 plak, 3 lapis...
untuk jenzah perempuan jgk, mase kafan, kafankan bersame tdung...ok...ni sy bru tahu..kain kafan itu di gunting dan dijahit, menjadi tdung, lalu dipakai kn kepada jenazah... subhanallah...tgok la..mcm mne Allah memelihara kaum wanita...untuk dibawa bertemuNya, kita dipakaikn dgn sebaik2 nye, aurat kite dijage..............sedangkan kt dunia ni, aku da byk berbuat kemungkaran...=(

..................................

ok..hehe....lalala~
pjg sgt50x plak entri ni...
pnt menulis, pnt lg org mmbace...huhu...
sori guyz...

smileismylikestyle~ =)

6 comments: