Friday, October 10, 2014

5 PERKARA

5 PERKARA

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara
Sihat sebelum sakit

Ayah merupakan pesara tentera, yang mana, tentera memang kena bersara awal
sebab apa ye? mungkin sebab umur dan stamina yang optimum untuk tentera ni.
yelah. kalau tak larat, macam mana nak jaga negara, ye dok..
Sarjan misai..bukan wak doyok!

Hari raya Aidilfitri 1435H

Anda boleh imagine macam mana rupa ayah masa muda
Dengan misai dan joe jambul nya..peh..memang hensem habes

Di Jabal rahmah, 2011

Ibu pulak suri rumah teres sepenuh masa.
Tak pernah bekerja. 
Tapi ibu kata, masa muda-mudi dulu dia selalu ikut kursus masak, jahit/kait dan sebagainya.
Siap ambil tempahan lagi.
Katanya takdelah duk diam je selain jaga anak-anak yang nakal

Menjadi isteri kepada seorang tentera menyebabkan ibu selalu ditinggalkan
sob sob sob
Menjadikan ibu seorang yang lebih tabah
Mereka juga selalu berpindah randah, dari satu kem ke satu kem seluruh Malaysia
(aku rasa macam buat karangan sekolah rendah: "Ini Keluarga Saya")
Ada abang aku yang lahir kat Sarawak sebab masa tu duduk kem Sarawak
Jadinya, abang aku (baju biru pekat tengah) pun dilahirkan dengan rambut kerinting, kenan orang Sarawak..hikhik

Nak ditakdirkan, setelah pencen, kami sekeluarga berpindah ke Felda Palong 4 dari Melaka
Kami sekeluarga tu, tak termasuk aku, sebab aku belum wujud
Ibu kata masa mula-mula pindah, susahnya Allah saja yang tahu
Betapa ibu taknak dan payah menerima
Tapi sekarang, inilah tempat yang paling aman bahagia selesa bagi dia

Sekolah rendah aku dekat je dengan rumah
tapi kalau jalan kaki, lencun jugak la ketiak baju dek peluh masham

Masa aku darjah enam, ada tragedi yang tak dapat aku lupakan sampai hari ni
Ayah jatuh sakit secara tiba-tiba
Masa tu aku dalam persiapan untuk UPSR
Ayah yang selama ni menjadi tunggak keluarga tidak lagi berdaya untuk seketika

.................bersambung.........................


1 comment: