Friday, August 26, 2011


Fuhhhh……ffuhhhhhfffuufffuuuffuu..
Ini bkn rancangan FUUHH Awal Ashari
Tp ini blog yg banyak habuk
Td tu adalah meniup habuk…mcm ni  ----à fffuuuuuhhhhhhhhh~
Bulan puasa hampir ke penghujung…
Sebagai umat Islam, semestinya kite tau dgn kehadiran Lailatul Qadr
Memang ramai yg tau, tp bape ramai yg berusaha untuk bertemu dgn mlm itu..
Post aku kali ini adalah untuk menzahirkan rasa sedih…
Sebagai umat Islam, wajib bagi kite utk berpuasa..melainkan ada uzur2 syarie..
Dan sebagai bonus nye, berteraweh di malam hari..bulan lain mne ade beb..
tp ramai je yg amek remeh…yela…la ikrohafiddin…tiada paksaan dalam beragama/Islam..
tp sesungguhnya tak de sesiapa pn yg rugi melainkan org2 yang tak berpuasa, tak solat, tak traweh dan sebagainya..
aku pegi beli brg2 kt kdai..mst la kt kdai kn,,,xkan kn klinik kot..
time aku nk byr, aku nmpk ade la beberapa mamat yg gagah perkasa di depan freezer, tengah pilih2 air kotak ke air tin ke, air botol ke.. sebahagian kawan nye dok pilih2 roti..
mungkin untuk juadah berbuka nanti kot…
tapi apehal beli awal sgt beb, pukul 12 tgahari pn belum lg…kamon la,,aku tgok ko sehat walafiat, hensem lg, gagah tak payah ckp la…tangan pn ketul2..hasil imbasan sekilas yg aku sempat lakukan, mungkin ade sixpax!!!
xkan pose sparuh ari je kot… aku yg keding ni pn relax je beb…kn3…
sepuluh terakhir ni marilah kita sama2 all out!!! Bersyukur lah kepada mereka2 yg sehat, mampu zahir dan batin untuk beribadah..mungkin ade yg sedih sbb keterbatasan seperti org sakit, uzur yg mahu melakukan yg terbaik demi bertemu Lailatul Qadr dan menghiasi Ramadhan…
yela mereka yg mampu, bole bersolat sunat, mengaji Al-Quran….rase sedih bg org2 yg tak berkesempatan, termasuk lah wanita yg uzur pada mgu terakhir ramadhan.. tp xpe, sesungguhnya Allah maha mengetahui…ye kn…sob3  T______________T
org kata kubur masing2…sukati aku lah nk buat ape…atau pn…ah..lantak kau lah nk pose ke x…tp bala Allah itu sgt pedih…dan bala Allah tu bkn kene pd org yg berbuat maksiat shj…kemungkinan keseluruhan kwsn tu akn terkena tempias nye…conth nye banjir kn…xkan rumah kau sorg!!!contoh je ye..
tp kita biasa tgok benda2 ni sume kat org lain..none of our family, or closed frens yg buat benda2 x berpaedah mcm 2….TP
kalau org terdekat ngn kita yg buat mcm 2 mcm mne,,,,contohnye adik bradik, mungkin mak ayah, kwn rapat, ur boyfren or girlfren? Haa,,,,,apo nk dikato…
selemah lemah iman adalh menafikan didalam hati…kn…yela..cube la nasihat….yg mana makan saman 2 bole la ikut, ye tak…tp yg x mkn saman tu…haa…berbuih2 la air liur dok nasihat…kn..tp x lut jgk…akhir nye, tukang nasihat tu yg mkn hati….
Mati itu pasti…hidup insyaAllah…mne tau ini ramadhan terakhir kita? Kn…jgn igt kita muda, lambat lg mati… hidup mesti enjoy (buat2 comel mcm puteri)..perlu kita igt, kita bkl disoal, "apo yg kau buek maso mudo2 dulu?"Hah..apo nk dijawab…nk jwb “kita enjoy!!!!” mcm 2??

Maaflah…aku termembebel…dan terserius pulak…=.=’
Ape yg aku tulis ni adalah untuk peringatan aku terutamanya….aku ni lg lah…leke je…”hoi diri sendiri, igt2 lah sikit, kau tu byk dosa tau”…”emm…ye..aku igt”..”jgn igt je,,tp x buat ape2”….”err”…ok…itu contoh2 monolog dalaman aku….
Sekian..slamat beramal >.<

2 comments:

  1. yessaaa..tgl 2 hari je..sobss..bila la lg nk jmpe ramadan lagi2 yg 1 bulan full tu cuti kn.huk3

    mudah2 an amalan kita semua diterima Allah :)

    ReplyDelete